اجرای سقف وافل

 سقف یوبوت

در اواخر قرن بیستم میلادی، مهندسین ایتالیایی با بررسی دقیق سقف‌های گوناگون به‌خصوص دال‌های بتنی به‌منظور بهینه‌سازی آن و رسیدن به مقاومت موردنیاز در برابر زلزله و همچنین استفاده از دهانه‌های بلند و کاهش مصرف آرماتور و بتن، سیستم دال مجوف سقف یوبوت را کشف و به جهان معرفی کردند. به‌خاطر مزایای فراوان این سقف‌ها، در سرتاسر جهان به‌خصوص کشورهای اروپائی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.در ادامه مطلب نحوه اجرای سقف یوبوت را بررسی می‌کنیم.

لازم به ذکر است که نحوه اجرای این نوع دال مجوف همچون دال‌های بتنی توپر است، با این تفاوت که در سقف یوبوت یک مرحله با عنوان قراردادن قالب‌های یوبوت به مراحل اجرای دال بتنی افزوده می‌شود.

مراحل اجرای سقف یوبوت

۱- بستن قالب تخت زیرین دال

در مرحله اول باتوجه‌به تغییرات موجود، قالب‌بندی زیرین دال صورت می‌گیرد. این قالب‌ها می‌توانند از جنس چوب، فلز، پلی وود و یا کارتن پلاست باشند. تمامی سطح دال بر روی سطح قالب با پوشش چوب (و یا سیستم‌های مشابه) پوشانده می‌شود، پس از آن میلگردهای زیرین دال در دو جهت عمود بر هم مطابق با آنچه محاسبه شده، قرار می‌گیرد.

۲- بستن شبکه آرماتور پایین دال

شبکه آرماتور پایین مطابق با نقشه‌های اجرایی باید به نحوی بسته شود که حداقل یک میلگرد مابین قالب‌ U-Boot جای گیرد. به‌صورت معمول فاصله معقول شبکه میلگردها در حدود ۲۰ سانتی‌متر می‌باشد. قالب‌های یوبوت با فواصل معین که توسط اتصال‌دهنده‌های افقی تأمین می‌گردد، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. به دلیل وجود پایه‌های مخروطی در زیر قطعات یوبوت، ضخامت موردنیاز زیر یوبوت تأمین می‌شود. چنانچه از قالب‌های یوبوت به‌صورت دوبل بهره‌برداری شود، این قالب‌ها لازم است که قبل از نصب به هم متصل گردند.

۳- چیدن قالب‌ها باتوجه‌به نقشه‌های اجرایی

در این مرحله قالب‌های U-Boot مطابق با نقشه‌های اجرایی چیده و فاصله آنها به‌وسیله بندهای تعبیه شده روی قالب و با نظارت و محاسبه مهندس ناظر شرکت تنظیم می‌شود. با قراردادن میلگردهای افقی بالای یوبوت در دو جهت عمود برهم به همراه میلگردهای تقویتی برای کنترل برش و خمش، مراحل میلگرد گذاری تمام می‌شود.

۴- بستن شبکه آرماتور بالای دال

در این مرحله شبکهٔ آرماتور بالای دال بسته می‌شود و درصورتی‌که نیاز به آرماتورهای برشی باشد، این آرماتورها در بین قالب‌ها قرار داده می‌شوند.

۵- بتن‌ریزی لایه اول

در اجرای این نوع دال‌ها بتن‌ریزی در دولایه صورت می‌گیرد. لایه اول با افزودن روان‌کننده به بتن، به ضخامت حدوداً ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر (مطابق با اندازهٔ پایهٔ قالب‌ها) ریخته می‌شود و موجب می‌شود که با انجام عمل ویبره، بطن تمام سطح زیر قالب‌های ماندگار U-Boot را پر کند.

ریختن بتن باید در طی دو مرحله انجام بشود و برای جلوگیری از شناور شدن یوبوتها لایه اولیه به منزله یک پرکننده فضاهای خالی ضخامت سقف به شکل عمودی تخلیه می‌گردد. در گام نخست، بتن‌ریزی با کمک فوق روان‌کننده انجام می‌گیرد. غلظت بتن در حدی می‌باشد که تمام لایه زیرین را پر می‌کند و در مرحله دوم پس از گیرش اولیه بتن لایه زیرین، فر آیند بتن‌ریزی لایه فوقانی صورت می‌گیرد.

۶- تکمیل بتن‌ریزی

در این مرحله لایه دوم را بر روی لایه اول می‌ریزند تا به ضخامت موردنظر برسد. همواره این نکته را در نظر داشته باشید که فاصلهٔ زمانی بین بتن‌ریزی لایه اول و دوم نباید به‌اندازه‌ای باشد که باعث گیرایی لایه اول شود. زمانی که فر آیند بتن‌ریزی تکمیل شد، یوبوت در این فضا کاملاً دفن می‌شود و سطح فوقانی به شیوه سنتی طراز و صیقلی شده نمایان می‌شود.

۷- بازکردن قالب‌های کف

پس از طی زمان گیرش بتن، قالب از زیر سقف خارج می‌شود و سطحی کاملاً صاف و صیقلی تحویل داده می‌شود.

نکات مهمی که در اجرای سقف یوبوت باید به آن توجه داشت 

  • قالب‌های یوبوت لازم است که مطابق با نقشه‌های اجرایی روی سقف چیده شوند. فاصله بین اولین و آخرین قالب یوبوت در هر ردیف و ستون با لبه دال یا تیر باید مطابق با نقشه‌های اجرایی باشد.
  • با درنظرگرفتن فاصله موردنیاز در نقشه‌های اجرایی، بست‌های اتصال قالب‌های یوبوت تنظیم می‌گردد و سپس با چسب پلاستیکی محکم می‌شود.
  • برای اجرای سقف یوبوت (به‌خصوص برای یوبوت‌های با ارتفاع بزرگ‌تر از ۲۰ سانتی‌متر) لازم است به‌منظور جلوگیری از بلند شدن یوبوت‌ها در هنگام عملیات بتن‌ریزی، شبکه پایین آرماتور با کمک سیم آرماتوربندی به لوله یا پروفیل زیرین چفت شود.
  • به دلیل اینکه قالب‌های یوبوت برای تحمل بار گسترده در حدود ۸۰ کیلوگرم طراحی گشته‌اند، تا جایی که امکان دارد از وارد آوردن بار بیشتر یا بار متمرکز، بر روی یوبوت‌ها اجتناب کنید و پس از اجرای آرماتوربندی شبکه بالا، به کارگران آموزش‌های لازم را بدهید تا بر روی میلگردها راه بروند.
  • مقاومت بتن موردنیاز در این دال‌ها در طراحی سازه محاسبه می‌شود. اسلامپ موردنظر باید در حدود ۱۱ الی ۱۲ سانتی‌متر باشد تا بتن بتواند به‌راحتی در زیر قالب‌ها حرکت کرده و قسمت زیرین را پر کند.
  • برای اتصال اجزای غیر سازهای به دال مجوف یوبوت همچون نما، آسانسور و …، پلیت‌های طراحی شده در مکان موردنظر قرار گرفته و محکم بشود.
  • امکان ایجاد خیز منفی به‌اندازه مجاز در حین قالب‌بندی دال وجود دارد.
  • لازم به ذکر است که تا حد ممکن از پمپ هوایی جهت بتن‌ریزی استفاده کنید. استفاده از پمپ زمینی علاوه بر اینکه به سقف در حین پمپاژ ضربه می‌زند، می‌تواند عملیات بتن‌ریزی را نیز با مشکل مواجه کند و باعث بالا آمدن قالب‌های یوبوت شود.
  • در زمان انجام بتن‌ریزی هر سقف، از جک اطمینان در زیر دو سقف قبلی استفاده شود و این بدان علت است که وزنسقف در حال بتن‌ریزی، خیز و ترک در سقف زیرین خود ایجاد می‌کند.