سقف یوبوت

درباره سقف یوبوت

امروزه در ساخت ساختمان به غیر از سبک سازی به سرعت در اجرا و مقاوم نمودن ساختمان در برابر عوامل محیطی و زلزله ، جهت بازگشت سریع سرمایه توجه خاصی میشود. با توجه به اینکه سیستم سقف یوبوت دارای جایگاه خوبی در کشورهای مختلف است و به دلیل صرفه جویی در مصرف بتن و میلگرد نسبت به دیگر سیستم های مشابه، این نوع سقف سهم زیادی از بازار را در دست دارد.

میزان مقاومت و کاهش هزینه ها نسبت به دیگر سقفها و کاهش مصرف انرژی به دلیل عایق بودن و مقاومت حرارتی خوب نسبت به سایر سقفها از دلایل استفاده پیمانکاران و کارفرمایان ار این سقف یوبوت است . دال مجوف یوبوت را میتوان هم برای سقف و هم برای فونداسیون بکار برد.

سقفهای یوبوت شامل تعدادی تیرچه میباشد که قالب ها با فاصله روی آرماتوربندی قرار گرفته و طی دو مرحله بتن ریزی شکل میگیرد. سقف یوبوت دارای نمای  I شکل است و رفتاری دوطرفه از خود نشان میدهد .

در سقف یوبوت به دلیل ضخامت کمتر ،ارتفاع کلی ساختمان نیز کاهش پیدا میکند و به علت حذف تیرهای میانی و آویز  نیاز به سقف کاذب نیست در نتیجه فضای خالی با کارایی بیشتر در اختیار کاربر میگذارد. یوبوت به دلیل شکل ظاهری و فضای خالی که در سقف ایجاد میکنند عایق صوت و حرارت خوبی بشار میروند.

سقف یوبوت جزو سقف بتن مسلح است که از دو لایه بتن مسلح در بالا و پایین تشکیل شده است. در واقع یوبوت نوعی دال بتنی است که در بالا و پایین و به طور گسترده قرار میگیرد و ما بین این دو لایه بتن مسلح را بلوکهای توخالی پلی پرو پیلن پر میکنند .

بلوک های یوبوت مانند بلوک سفالی و … بوده اما مجوف می باشد که با توجه به نیازهای پروژه ، طراحی میگردد.

استفاده از دال با مقطع t شکل در بسیاری از پلهای درون شهری و ساختمانهای عمومی  در ایران سابقه طولانی دارد.

سقف یوبوت با مقطع I در واقع شکل بهبود یافته مقاطع t است که معایبی مانند وزن زیاد و مشکلات اجرایی و … را بر طرف نموده است تعداد استفاده از تیرهای فرعی در دالهای مجوف نسبت به روش تیر و دال معمولی بسیار بیشتر است به همین دلیل امکان افزایش دهانه و کاهش ضخامت سقف فراهم می شود.

مزایای سقف یوبوت

  • امکان اجرای دهانه بزرگ تا 20 متر
  • سرعت زیاد اجرا
  • ستون گذاری نا منظم
  • کاهش تعداد و ابعاد ستونها
  • کاهش مصرف بتن تا 40 در صد و میلگرد تا 20 درصد
  • مقاومت در برابر اتش
  • کاهش وزن مرده ساختمان و فشار وارد بر فونداسون
  • کاهش ارتفاع ساختمان و یا امکان ساخت طبقه بیشتر در ارتفاع های بالا به علت کاهش ضخامت سقف
  • کاهش حجم فونداسیون و در نتیجه کاهش هزینه کلی
  • هزینه پایین تولید بلوک یوبوت به علت استفاده از پلاستیک بازیافتی

معایب سقف یوبوت

  • برای اجرا در ابعاد و متراژ کم به علت گرانی قالبهای یوبوت مناسب نیست
  • احتمال کرمو شدن دال به علت ویبره نا مناسب و غلط بتن ، زیاد است
  • احتمال آسیب دیدن قالبها در کارگاه یا هنگام جابجایی زیاد است
  • دارای تاریخ انقضا هستند و حداکثر تا حدود 4 ماه بعد از تولید باید از آن در دال استفاده کرد
یوبوت کامپوزیت عرشه فولادی تیرچه بلوک دال با تیر کوبیاکس
امکان اجرای دهانه بزرگ دارد ندارد ندارد ندارد دارد ندارد
عایق صوت زیاد کم کم متوسط متوسط زیاد
عایق حرارت و اتش هست نیست نیست کم هست هست هست
سرعت و آسانی اجرا متوسط زیاد زیاد متوسط کم کم
هزینه اجرا متوسط متوسط متوسط متوسط زیاد متوسط

مصالح مورد استفاده 

  • میلگرد
  • قالب یوبوت
  • بتن

 

دراین سقف معمولا از میلگرد آجدار A3 استفاده می شود بدین صورت که یک شبکه در پایین و یک شبکه در بالای بلوکها قرار میگیرد . البته در آرماتورهای زیرین حتما باید یک میلگرد در بین بلوکها قرار گیرد. مراحل بدین شکل است ابتدا شبکه آرماتور بندی پایینی بسته میشود. سپس قالبها بر روی آرماتورها قرار می گیرند. فاصله بین قالبها توسط بستها و بر اساس طراحی از قبل انجام شده صورت می پذیرد. بعد شبکه آرماتور بالایی بر روی قالبها قرار میگیرد

قالبهای یوبوت از جنس پلی پروپیلن هستند که از مواد نو یا دست دوم ساخته می شوند برای کاهش وزن بتن و میزان مصرف بتن در سقف. این قالبها بر اساس فاصله دهانه ها و بار مرده وارده به سقف کاربرد دارند

دهانه سازه

متر

ضخامت سقف

سانتی متر

ارتفاع یوبوت

سانتی متر

9.5 31 16
11.5 35 20
13.5 39 24
15 47 32 دوبل
17.5 55 40 دوبل
20 63 48 دوبل

بتنی که در سقف یوبوت استفاده میگردد باید دارای روانی یا اسلامپ بیشتر باشد تا سطح زیرین قالب را نیز پوشش دهد . برای روانی بهتر بتن میتوان از روان کننده های بتن استفاده کرد. نکته مهم در بتن ریزی این نوع دالها این است که ابتدا بتن به ضخامت 5 تا 10 سانتی متر ریخته شده و قبل از گیرش اولیه بتن لایه دوم ریخته میشود . اینکار به این علت انجام میگردد که هم باعث تثبیت قالبها در جای خود شده و هم هوا در قالبها حبس شده و بتن وارد قالبها نمیگردد.